Modellen er udviklet på basis af 10-15 års arbejde med Kenn & Rita Dunns læringsstilsmodel samt stor erfaring i arbejdet med børn, unge og voksne i praksis samt igennem kursus-, foredrags- og konsulentvirksomhed i hele Skandinavien.
Derudover er der hentet inspiration i professor Armin Thies (Yale University) neurologiske analyse af ”Dunn og Dunn”-modellen. Armin Thies inddeler modellen i tre dele, der afspejles i den nye model:
- Opmærksomhed/Vågenhed
- Igangsætning/Arbejdsudførelse
- Tilegnelse/Bearbejdelse
Opmærksomhed/Vågenhed (arousal):
Når der skal læres noget nyt og/eller svært stof, er det vigtigt at være maksimalt opmærksom, at være maksimalt vågen fysisk og psykisk.
Elementerne i det nederste lyseblå felt på plakaten kan fremme eller modarbejde elevens opmærksomhed/vågenhed:
- Lys
- Temperatur
- Arbejdspladsens indretning
- Indtag
- Lyd
- Tidspunkt på dagen
- Bevægelse
Armin Thies henfører elevens præferencer inden for disse elementer til hjernestammen.
Igangsætning/Arbejdsudførelse (executive):
For at komme i gang med at lære er der i følge Armin Thies fem faktorer, som specielt er vigtige ud fra en neuropsykologisk synsvinkel.
Elementerne i det midterste mellemblå felt på plakaten kan fremme eller modarbejde elevens igangsætning/arbejdsudførsel:
- Motivation
- Struktur
- Ansvarlighed
- Vedholdenhed
- Variation
Armin Thies henfører elevens præferencer/profil inden for disse elementer til mellemhjernen.
Tilegnelse/Bearbejdning (adapt):
For virkeligt at tilegne sig det man skal lære og huske det, er der et antal faktorer, som har særlig betydning.
Elementerne i det øverste/ydre mørkeblå felt på plakaten kan fremme eller modarbejde elevens tilegnelse/bearbejdning:
- Sociologiske faktorer
- Informationsbearbejdning (holistisk/analystisk)
- Sanseperceptuelle præferencer (auditiv, visuel, taktil og kinæstetisk)
- Tænkestil
Armin Thies henfører elevens præferencer/profil inden for disse elementer til hjernebarken.