Rim med Rimus

Læringsstilsmateriale til arbejdet med sproglig opmærksomhed.
Til brug i daginstitutioner og indskolingen.
Af Ina von Barm. Udgivet af Special-Pædagogisk Forlag

Fotos


Rimus viser alle
materialerne frem

Vejledning
Vejledning

Indholdsfortegnelse og start af vejledning
Indholdsfortegnelse og
start af vejledning

CD med rimord til udprintning samt spil til arbejdet med Rim med Rimus
CD med rimord til udprintning samt spil til arbejdet med Rim med Rimus

Højtlæsningsbog
Højtlæsningsbog

En af de 4 forskellige plakater i A3-størrelse (2 sæt medfølger)
En af de 4 forskellige
plakater i A3-størrelse
(2 sæt medfølger)


Lille Rimus-trold (16 cm)
taget på fersk gerning
med at stjæle børnenes
rimplakater

Beskrivelse

Priser + bestillingsnumre + kurser m.m. 

Samlet sæt: Basis
Vejledningshæfte med CD, oplæsningsbog samt 2x4 plakater (A3):

Pris: kr. 560 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8000

Samlet sæt: DeLuxe
Vejledningshæfte med CD, oplæsningsbog samt 2x4 plakater (A3) samt LILLE (16 cm) Rimus-trold:

Pris: kr. 760 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8100


Separat Vejledningshæfte med CD:
Pris: kr. 348 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8001

Separat Oplæsningsbog:
Pris: kr. 92 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8002

Separat 2x4 plakater:
Pris: kr. 124 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8003

Lille Rimus-trold (16 cm høj):
Pris: kr. 240 + forsendelse og moms. Bestillingsnummer: 8004


Kontakt vedr. kurser om Læringsstile, Rim med Rimus, Gyserslottet m.m.:

Arbejdet med rim og remser

Arbejdet med rim og remser har altid været en fast og vigtig bestanddel af arbejdet med sproglig opmærksomhed i daginstitutioner og i skolestarten. At kunne adskille et ords betydning fra dets indhold og få en begyndende forståelse for ordets lydlige side. Dette er også et vigtigt led i læseindlæringen.

Materialet er lavet med udgangspunkt i to af fokuspunkterne i Dunn og Dunns læringsstilsteori – de perceptuelle strenge (indlæringskanalerne) og spørgsmålet om at være holist eller analytiker, det kan være en hjælp til en begyndende afdækning af børnenes læringsprofil. Materialet er tænkt som et bud på, at der er mange måder at lære nyt og svært stof på, og at alle børn, uanset deres styrkesider, skal have mulighed for at nå det samme mål.

For undervisere, der ikke tidligere har arbejdet med læringsstile, kan det være en god indføring i læringsstilsmetoden og en god introduktion til en anderledes måde at undervise på.

Om Rim med Rimus-materialet

Den centrale figur i arbejdet med rim og remser er den lille skovtrold Rimus. Han bor ude i skoven, i troldehulen sammen med sine forældre og sine søskende. Hans mor er en bagetrold, hans søster er en fjernsynstrold, hans far er en værre drilletrold, og broderen er en sportstrold. Kun Rimus ved ikke rigtig, hvilken slags trold han er, og det sætter han sig for at finde ud af. Han tager ud på en lille rejse, hvor han bl.a. møder bøvsetroldene. Hans rejse ender i skolen/børnehaven, hvor han hører nogle børn, der leger med remser. Det synes Rimus lyder fantastisk sjovt, så han "kommer til" at stjæle børnenes remser. Tilbage i troldehulen kan troldemor fortælle Rimus, at han selvfølgelig er en rimtrold.
I skolen/børnehaven er gode råd dog dyre. Børnene kan slet ikke finde ud af at rime mere. De siger, at badebukser rimer på lakridskonfekt, så de bliver nødt til at lære at rime igen, og for at hjælpe dem til at blive nogle rigtige rimtrolde er der masser af spil og lege, som de kan være med til at prøve.

Efter at børnene har lært Rimus at kende, kommer han med dem hjem på skift. Rimus rejser i en kuffert, og heri ligger et lille rim. Med Rimus følger en lille lektie: Lav et lille rim sammen med din mor og far, og skriv det på kortet i kufferten ...

Om Ina von Barm

Ina von Barm Konsulent samt lærer i 1. og 3. klasse på Søndergård Skole, Gladsaxe
  • Begavet med en vidunderlig indlevelsesevne i børnenes fantasiverden,
    hvilket afspejler sig i både Rim med Rimus og Gyserslottet – hun er et
    naturtalent, en ægte historiefortæller – selv som voksen bliver man fascineret
  • Har arbejdet som børnehavklasseleder på Søndergård skole gennem en årrække
  • Har siden 2003 arbejdet med læringsstile
  • Kursus hos Dunn og Dunn august 2004
  • Gennemgået kurset "Mange måder at lære på" hos SIS akademi
  • Udgav foråret 2005 Gyserslottet (1. udgave) hos SIS Akademi
  • Certificeret hos Dunn og Dunn januar 2005
  • Dags- og ugekurser for pædagoger, lærere og bh.kl. ledere.
  • Liniefag i dansk
  • Fokus på begynderlæsning

Kontakt vedr. kurser:

 

Gå til toppen