Indholdsfortegnelse til bogen
Mange Intelligenser i Klasseværelset



Indledning v/Howard Gardner

Introduktion v/Thomas Armstrong

Oversætterens kommentarer

Kap. 1: Grundlaget for teorien om de mange intelligenser

  • Beskrivelse af de syv intelligenser
  • Det teoretiske grundlag for MI teorien
  • Nøglepunkter i MI teorien
  • Eksistensen af andre intelligenser
  • Forholdet mellem MI teorien og andre intelligensteorier
  • Oversigtsdiagram over MI teorien
    • Intelligenser
    • Kernekomponenter
    • Symbolsystemer
    • Høje "slutresultater"
    • Neurologiske systemer
    • Udviklingsfaktorer
    • Hvad kulturer værdsætter
    • Evolutionær baggrund
    • Tilstedeværelse hos andre arter
    • Historiske faktorer
  • Til videre studium

Kap. 2: MI og personlig udvikling

  • Identifikation af egne intelligenser
    • MI undersøgelse for voksne
  • Om at trække på MI ressourcer
  • Sådan udvikler man de mange intelligenser
  • Aktivering og deaktivering af intelligenser
  • Til videre studium

Kap. 3: Beskrivelse af intelligenser hos elever

  • Vurdering af elevers mange intelligenser
    • Syv indlæringsprofiler
    • Checkliste til vurdering af elevers mange intelligenser
  • Til videre studium

Kap. 4: Undervisning af elever i MI teorien

  • En fem minutters introduktion til MI teorien
  • Aktiviteter til undervisning i MI teorien
  • Til videre studium

Kap. 5: MI og udvikling af undervisningsplaner

  • Den historiske baggrund for undervisning, der vedrører flere sanser
  • MI læreren
  • Vigtige materialer og metoder i MI undervisning
  • Oversigt over "Syv undervisningsmetoder" - belyst ved:
    • Intelligens
    • Undervisningsaktiviteter
    • Undervisningsmaterialer
    • Undervisningsstrategier
    • Eksempel på undervisningsmetode
    • Eksempel på lærerens præsentationsfærdighed
    • Eksempel på aktiviteter til begyndelsen af en time
  • Sådan laver man MI timeplaner
    • MI Planlægningsspørgsmål
    • MI Planlægningsark
    • Færdigt MI Planlægningsark
    • Eksempel på syvdages MI timeplan
  • MI og tematisk undervisning
  • Til videre studium

Kap. 6: MI og undervisningsstrategier

  • Undervisningsstrategier til sproglig intelligens
  • Undervisningsstrategier til logisk-matematisk intelligens
  • Undervisningsstrategier til spatial intelligens
  • Undervisningsstrategier til krops-kinæstetisk intelligens
  • Undervisningsstrategier til musikalsk intelligens
  • Undervisningsstrategier til interpersonel intelligens
  • Undervisningsstrategier til intrapersonel intelligens
  • Til videre studium

Kap. 7: MI og klassemiljøet

  • MI og miljømæssige faktorer i undervisningen
  • MI aktivitetscentre
  • Typer af aktivitetscentre
    • Permanente, åbne aktivitetscentre
    • Midlertidige emnebestemte aktivitetscentre
    • Midlertidige åbne aktivitetscentre
    • Permanente emnebestemte aktivitetscentre
  • Elevmedbestemmelse og aktivitetscentre
  • Til videre studium

Kap. 8: MI som ledelsesværktøj i klasseværelset

  • Sådan får man elevernes opmærksomhed
  • Forberedelse af aktivitetsskift
  • Kommunikation af klasseregler
  • Dannelse af grupper
  • Håndtering af individuel adfærd
    • MI strategier til håndtering af individuel adfærd
  • Om at se tingene i et bredere perspektiv
  • Til videre studium

Kap. 9: MI skolen

  • MI og den traditionelle skole
    • MI i traditionelle skoleprogrammer
  • Komponenterne i en MI skole
  • Key skolen - en model for MI skoler
  • Fremtidens MI skoler
  • Til videre studium

Kap. 10: MI og vurdering

  • Forskellige vurderingserfaringer
    • Standardiserede prøver kontra autentisk vurdering
  • MI vurderingsprojekter
  • Syv måder at vurdere på
    • Eksempler på de syv måder, eleverne kan demonstrere deres kundskaber om specifikke emner
  • Vurdering i kontekst
    • Indlæringsbeskrivelse/Elevkontrakt
    • 49 forskellige grundlag for MI vurdering
  • MI Portfolios
    • Ideer til indholdet af en MI portfolio
    • Lærerens tjekliste vedr. overvejelser om brug af MI portfolios
  • Til videre studium

Kap. 11: MI og specialundervisning

  • MI teorien som vækstparadigme
  • Modeller for vækst: Handicappede personer med succes
    • Mangelparadigme kontra vækstparadigme inden for specialundervisning
    • Personer, der klarede sig fremragende på trods af handicaps
  • Kognitive omgåelsesmetoder
    • Strategi til omgåelse af intelligensmæssige svagheder
    • Eksempler på afhjælpende MI metoder i specielle emner
  • MI teorien til udarbejdelse af individuelle handlingsplaner
  • MI teoriens store betydning for specialundervisningen
    • Eksempler på individuelle MI handlingsplaner
  • Til videre studium

Kap. 12: MI og kognitive færdigheder

  • Hukommelse
  • Problemløsning
  • Om at fremme Christofferske konfrontationer
  • MI teorien og Blooms niveauer af kognitiv kompleksitet
    • MI teorien og Blooms taxonomi
  • Til videre studium

Kap. 13: Andre anvendelsesområder for MI teorien

  • Computerteknologi
    • Software, der aktiverer de mange intelligenser
  • Kulturel mangfoldighed
    • Fremtrædende personer fra minoritetsgrupper
  • Erhvervsvejledning
  • Til videre studium

Referencer

Appendiks A: En basisliste over bøger om de mange intelligenser

Appendiks B: Beslægtede bøger om MI undervisning

Appendiks C: Eksempler på MI lektioner og programmer

Stikordsregister



Tilbage til Mange Intelligenser
Tilbage til Mange Intelligenser